(user-generated content, UGC, även: indigenous content) – text, bilder, video och musik som icke‑professionella användare publicerar på internet. Tre kriterier brukar anges:
- – materialet ska vara publicerat, det vill säga allmänt tillgängligt (inte nödvändigtvis gratis). Om någon skickar foton med e‑post till en vän räknas det alltså inte;
- – det ska vara originalmaterial, något som användaren/skaparen har upphovsrätt till;
- – det ska vara icke-professionellt – materialet får inte vara framställt på en tidning, nyhetsbyrå, musikstudio, filmbolag eller liknande, eller gjort av någon som normalt får betalt för sådant material.
– Begreppet användarskapat innehåll kom i bruk runt 2005. Användarskapat innehåll kan vara bidrag på webbtidningar eller andra kommersiella webbplatser, men också finnas på privatpersoners egna webbsidor, främst bloggar. – Som användarskapat innehåll räknas både material med nyhetsvärde (till exempel nyhetsbilder tagna av privatpersoner) och kommentarer och debattinlägg. Kopiering av material som andra har skapat (som att spela in ett tv‑program och lägga det på Youtube) räknas däremot inte. – Se också consumer-generated media.
[socialt] [upphovsrätt] [webbpublicering] [ändrad 28 december 2018]