isometriskt perspektiv, isometrisk projektion – ett enkelt sätt att avbilda tredimensionella föremål på papper eller annan plan yta. – Isometrisk projektion tar ingen hänsyn till det avbildade objektets tänkta avstånd till betraktaren, utan allt avbildas i samma skala. En kub ritas som en sexkant som består av tre lika stora romber. Man avbildar alltså tre av kubens sex sidor. Vinklarna i hörnen som möts i mitten avbildas som 120 grader. Schattering (skuggor och dagrar) kan användas för att antyda djup. Andra kroppar avbildas på motsvarande sätt. – Isometrisk projektion används ofta i teknisk konstruktion, där det tänkta avståndet från betraktaren ofta är irrelevant. Isometriskt perspektiv används i en del datorspel. Det ger lite mer djup än ren tvådimensionell grafik, men objektens utseende förändras inte, oavsett var de befinner sig på bildskärmen. – Se också äkta 3d. – På engelska: isometric. – Mer i Wikipedia.