Pan-European public procurement on-line – ett system för inköp, upphandling och e‑handel, infört av EU. – PEPPOL tillhandahåller standardiserade format för hela processen från prisförfrågan till leverans och faktura. Det fungerar oberoende av språk. Syftet är att automatisera processen så långt som möjligt genom att ta bort skillnader i format och terminologi. I Sverige är PEPPOL obligatoriskt för statliga myndigheter sedan den 1 november 2018. Det är Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) som ansvarar för tillämpningen av PEPPOL i svenska myndigheter (se denna länk). I EU blev PEPPOL obligatoriskt i den offentliga sektorn i alla medlemsländer i april 2019. – Arbetet med PEPPOL påbörjades 2005, och de första delarna kom i bruk 2017. Organisationen OpenPEPPOL har bildats för att propagera för och vidareutveckla PEPPOL – se denna länk. – Se peppol.eu.
[e-handel] [förkortningar på P] [myndigheter] [ändrad 29 juni 2020]