serie av händelser där sannolikheten för varje ny händelse bestäms enbart av den närmast föregående. – Vad som hände före den föregående händelsen spelar ingen roll. Markovkedjor är stokastiska, men inte i betydelsen att sannolikheten för varje möjligt utfall är samma: sannolikheten kan till exempel vara 1:3 för två möjliga utfall, men vilket av dem som det blir avgörs av slumpen. En serie tärningskast är alltså ingen Markovkedja, men att spela Monopol kan beskrivas som en Markovkedja: sannolikheten för att hamna på rutan Norrmalmstorg (Umeå i nya Monopol) beror på vilken ruta du står på när du kastar tärningen. Men det spelar ingen roll hur du hamnade på den den rutan: en Markovkedja har inget minne. – Markovkedjor används på många områden för att göra simuleringar och förutsägelser. – Jämför med Monte Carlo‑metoden och slumpvandring. – Markovkedjan, på engelska Markov chain, är uppkallad efter den ryska matematikern Andrej Markov (1856–1922, se Wikipedia).
[sannolikhet] [13 juni 2021]