en virtuell värld på internet. Den var mycket omtalad i slutet av 00-talet och finns fortfarande kvar (2021). – Second life visas på bildskärmen som en jättelik värld med land och hav. Användarna, som representeras av avatarer på bildskärmen, kan röra sig fritt i den världen. De kan träffa varandra, samtala, köpa tomtmark, bygga hus och göra affärer. Second life är alltså också ett socialt medium. Second life grundades 2003 av företaget Linden Lab (länk) i San Francisco, och fick på några år flera miljoner användare. Användarna har möjlighet att skapa egna virtuella miljöer inom ramen för Second life. Second life var i slutet av 00-talet så omtalat att nyhetsbyrån Reuters ett tag hade en särskild nyhetstjänst, Reuters Second life news center, om vad som händer inuti Second life. Den lades ner i mars 2009. Andra företag öppnade butiker i Second life och visade upp produkter som man faktiskt kunde köpa. Intresset för Second life har avtagit, och 2018 hade Second life, enligt uppgifter, ungefär 600 000 regelbundna användare. – Second life finns på secondlife.com. – Läs också om High fidelity†.
[sociala medier] [virtuell verklighet] [ändrad 6 november 2021]