(V2X) – benämning på system för kommunikation mellan fordon och allt som kan påverka fordonen eller som kan påverkas av fordonen. – Kommunikationen ska alltså kunna ske med andra fordon, med fotgängare eller med utrustning som skyddar vägkorsningar, övergångsställen, vägarbete eller annat. Syftet är att förebygga olyckor och underlätta körningen. Av uppenbara skäl måste V2X använda trådlös kommunikation i så kallade spontana nätverk. – Om man använder mobilnätet kallas det för cellular V2X, förkortat C‑V2X. – V2X är ett sammanfattande begrepp för vad som kallas för:
- – V2D – vehicle-to-device – fordon till apparat – teknik för kommunikation mellan fordon och smarta mobiler eller annat bärbart, primärt sådant som tillhör ägaren, till exempel för låsning och upplåsning med mobilen;
- – V2G – vehicle-to grid – fordon till elnätet – teknik för kommunikation mellan elfordon och elnätet. Fordonet ska med V2G inte bara kunna reglera laddningen av sina egna batterier, utan också vid behov kunna mata tillbaka el till elnätet;
- – V2I – vehicle-to-infrastructure – fordon till infrastrukturen – teknik för kommunikation med vägnätet (sensorer, trafikövervakning, trafikljus) med syfte att varna bilisterna för vägarbete, trafikstockningar, hinder på vägen, dåligt väglag, olyckor och annat samt att hjälpa bilisten att välja bäst rutt;
- – V2P – vehicle-to-pedestrian – fordon till fotgängare – teknik för kommunikation mellan fordon och fotgängare genom smarta mobiler eller genom utrustning monterad på barnvagnar, rullstolar, rullatorer eller på annat sätt;
- – V2V – vehicle-to-vehicle – fordon till fordon – teknik för kommunikation mellan motorfordon i trafiken.
– Både EU och USA har avsatt radiofrekvenser för denna typ av kommunikation. Däremot har bristen på reglering av V2X inte gjort det möjligt att införa det i större skala, och därtill kommer att det inte blir särskilt användbart förrän alla har det.
[bilar] [trådlöst] [ändrad 21 augusti 2019]