cookiedöden

eller kakdöden – det att flera webbläsare sedan 2019 begränsar användningen av kakor (cookies), vilket gör det svårare att tjäna pengar på annonsering på webben. – Cookiedöden gäller framför allt tredjepartskakor, som Google Chrome inte kommer att ta emot med början under 2022. Redan tidigare har tredjepartskakor varit stoppade som förval i inställningarna. (Förstapartskakor behövs för smidigt webbsurfande, och är inte hotade.) – Tredjepartskakor är kakor som placeras i besökarens webbläsare av den webbsida hon besöker, men som är avsedda att läsas av andra organisationer, vanligtvis av annonsörer. Cookiedöden innebär att en möjlighet för medieföretag att tjäna pengar på annonsering på webbsidor försvinner, eftersom det annonserande företaget inte längre kommer att kunna se vilka besökare som ser annonserna. Mot det kan ställas att många reklamexperter anser att tredjepartskakor är ett klumpigt och inexakt sätt att mäta och styra marknadsföring; dessutom ogillar konsumenterna dem. – Även: cookie‑döden. På engelska: death of the cookie. – Läs också om adblockalypse.

[kakor] [ändrad 25 juni 2021]

Dagens ord: 2021-05-03