(data mining, även information mining, på svenska informationsutvinning) – sökning efter mönster och samband i stora datamängder. – Datautvinning görs med speciella, kraftfulla datorprogram. De letar efter sådant som:
- – samtidiga samband (företeelser som uppträder samtidigt eller under samma omständigheter);
- – sekventiella samband (företeelser som brukar uppträda i en bestämd ordning);
- – kategorisering (gruppering efter nyupptäckta mönster);
- – samhörighet (gruppering efter andra samband, se affinitetsanalys) och:
- – förutsägelser (prediktiv analys).
– I detaljhandeln används datautvinning bland annat för att ge bättre exponering av varorna. Ett klassiskt exempel är en amerikansk stormarknadskedja som upptäckte att försäljningen av både öl och blöjor ökade på fredagar. När dessa varor placerades intill varandra ökade försäljningen av båda. Förklaringen var att småbarnspappor brukar handla just på fredagar. – Se också audio mining, textutvinning, stämningsanalys, crowd mining och big data.
[analys] [databaser] [handel] [ändrad 11 mars 2018]