(generic) – allmän, märkeslös – utan särskilda kännetecken, med samma egenskaper som andra av samma slag; inte skyddad av upphovsrätt, registrerat varumärke eller andra inskränkningar:
- – generic brand product – märkeslös produkt, som ”kaffet Kaffe”;
- – generic drug – lågpriskopia av känt läkemedel med utgånget patent;
- – generic computer – märkeslös dator (”källarbygge”);
- – generisk marknadsföring (generic marketing) – märkeslös marknadsföring för en typ av produkt, till exempel ”ät mer smör”;
- – generic user – vanlig användare, typisk användare (utan särskiljande egenskaper).
- – se också generisk toppdomän;
- – företagsnamn och varumärken blir ibland generiska, det vill säga att namnen inte längre förknippas med originalprodukten eller dess tillverkare. Till exempel ”att googla” om att göra sökningar med vilken sökmotor som helst, inte nödvändigtvis Google (se FWSE). Andra exempel är att topsa (Topz är ett varumärke), plexiglas, termos, post-it-lapp, perstorpplatta. Det kallas i upphovsrätten för degeneration av varumärken. Företagen som äger varumärkena brukar motarbeta degenereringen, sällan med framgång.
– Ordet generisk finns på svenska, men det bör användas med urskillning, eftersom de flesta inte vet vad det står för. Ordet innebär egentligen att man särskiljer sorten, men inte individerna. Ordet generisk kommer av latinets genus, plural genera – sort, slag, kön. I biologi och andra vetenskaper används ordet generisk om egenskaper som finns hos alla individer av en viss art.
[språktips] [upphovsrätt] [ändrad 17 september 2019]