generisk

(generic)allmän, märkeslös – utan särskilda kännetecken, med samma egen­skaper som andra av samma slag; inte skyddad av upphovsrätt, registrerat varumärke eller andra inskränk­ningar:

  • generic brand product – märkes­lös produkt, som ”kaffet Kaffe”;
  • – generic druglåg­pris­kopia av känt läke­medel med utgånget patent;
  • – generic computermärkeslös dator (”källarbygge”);
  • – generisk marknads­föring (generic marketing) – märkes­lös marknads­föring för en typ av produkt, till exempel ”ät mer smör”;
  • – generic uservanlig användare, typisk användare (utan särskiljande egenskaper).
  • – se också generisk toppdomän;
  • – företagsnamn och varumärken blir ibland generiska, det vill säga att namnen inte längre förknippas med originalprodukten eller dess tillverkare. Till exempel ”att googla” om att göra sökningar med vilken sökmotor som helst, inte nödvändigtvis Google (se FWSE). Andra exempel är att topsa (Topz är ett varumärke), plexiglas, termos, post-it-lapp, perstorpplatta. Det kallas i upphovsrätten för degeneration av varumärken. Företagen som äger varumärkena brukar motarbeta degenereringen, sällan med framgång.

– Ordet generisk finns på svenska, men det bör användas med urskillning, eftersom de flesta inte vet vad det står för. Ordet innebär egentligen att man särskiljer sorten, men inte individerna. Ordet generisk kommer av latinets genus, plural genera – sort, slag, kön. I biologi och andra veten­skaper används ordet generisk om egenskaper som finns hos alla individer av en viss art.

[språktips] [upphovsrätt] [ändrad 17 september 2019]

Dagens ord: 2014-08-07