(click farm) – personer som är anställda för att klicka så mycket som möjligt på vissa annonser eller för att klicka på ”Gilla” på vissa Facebooksidor.
- – Klickfarmer anlitas ibland av företag som vill försämra för en konkurrent. Det gäller när konkurrenten annonserar på internet enligt modellen betala per klick. Konkurrentens produkt får då massor av klick, men de leder inte till försäljning. Det kan leda till att konkurrenten får betala för exponeringen, men inte får motsvarande inkomster;
- – Ett företag kan också använda klickfarmer för att tjäna pengar på andra företags annonser som publiceras av Google AdSense på företagets egen webbsida. Det annonserande företaget betalar per klick, och inkomsten delas mellan Google och företaget som anlitar klickfarmen.
– Företag som Google och Facebook anstränger sig för att hitta sätt att avslöja och blockera klickfarmer. Men klickfarmer används i stället för automatiska sätt att generera klick därför att massklickandet är svårare att upptäcka när det görs av människor. – Klickfarmer bemannas av lågavlönade människor i fattiga länder. – Klickfarm var ett av årets nyord 2017 enligt Språkrådet (länk) och Språktidningen (länk).
[bluff och båg] [webbstatistik] [årets nyord] [27 december 2017]