gräsrotsbaserad problemlösning, massförfrågan, massbaserad problemlösning – det att man genom internet tar hjälp av allmänheten för att lösa uppgifter, samla in information eller utveckla produkter. – Uppdragsgivaren lägger ut uppgiften på internet och låter alla som vill vara med. Det behöver inte finnas någon personlig kontakt mellan uppdragsgivare och deltagare. Man kan låta intresserade lämna in förslag som uppdragsgivaren väljer bland, eller man kan låta de intresserade rösta fram en lösning. Det förekommer att det bästa förslaget belönas, men det är inte alltid så. Metoden har använts i katastrofhjälp, till exempel efter jordbävningen i Haiti 2010. – Uttrycket crowdsourcing myntades 2006 av den amerikanska journalisten Jeff Howe i artikeln The rise of crowdsourcing. Ordet anspelar på outsourcing (utläggning av arbete), se också försörjning (sourcing). – Läs också om crowd, crowdmapping, crowd mining samt friendsourcing, crimesourcing, unsourcing, co‑creation och Ushahidi.
[hop] [produktutveckling] [ändrad 3 mars 2020]