- – (copy) – avbildning av ett original (förlaga), som kan vara en bild, ett föremål eller information (text och siffror), till exempel ett datorprogram. – På svenska skiljer vi mellan kopior och exemplar. Böcker, tidningar och skivor med musik och eller film framställs i si och så många exemplar. Inget av exemplaren är ett original. Kopior, däremot, gör man med kopieringsapparater, med hjälp av en dator eller på andra sätt, och det förutsätter ett original. Originalet brukar anses vara av högre kvalitet och / eller mer värdefullt än kopiorna, men när det gäller kopior av digitala förlagor är det oftast ingen skillnad. – Se också kopiera;
- – kopia till eller bara kopia, på engelska CC (carbon copy) – i e‑post och affärskorrespondens: adressfält för mottagare av kopior eller extra exemplar av meddelandet. De får meddelandet för kännedom. Huvudmottagaren kan se vilka kopiemottagarna är, och om det finns flera mottagare i fältet Kopia kan de också se varandras namn. Vill man i stället hålla kopiemottagarnas namn hemliga använder man i stället fältet dold kopia eller hemlig kopia, på engelska BCC (blank carbon copy). – Se också reply all och little r. – Den engelska förkortningen CC för carbon copy är en kvarleva från skrivmaskinernas tid, då kopiorna gjordes med karbonpapper. – Se också Datatermgruppen (länk);.
[e-post] [språktips] [ändrad 4 juni 2018]