(the dotcom boom, the dotcom bubble) – it‑bubblan – en period i slutet av 1990‑talet med orimligt höga aktiekurser för internetföretag. – Netscapes börsintroduktion den 10 augusti 1995 brukar räknas som början på dotcombubblan. Vid slutet av samma dag var Netscape värt två miljarder dollar på börsen, trots att företagets enda produkt var webbläsaren Navigator†, som de flesta användarna aldrig betalade för. – Netscape följdes av ett antal företag som värderades till miljardbelopp, ibland innan de hade dragit in en enda dollar. En del av dem har överlevt och blomstrar, som postorderföretaget Amazon och auktionsplatsen eBay. Andra har slutat i stora konkurser. – Dotcomkraschen inleddes i början av år 2000. I Sverige nådde börsen (SAX‑index) sitt högsta värde dittills den 6 mars 2000. Två år senare hade index sjunkit med 70 procent. I USA nådde Dow Jones aktieindex sitt hittills högsta värde i januari 2000 och it‑börsen Nasdaq den 10 mars. Den 14 april 2000 brukar räknas som dagen då Nasdaq kraschade och början på dotcomkraschen. Därefter sjönk börsindex hastigt i två år med bottenvärde i slutet av 2002. Då hade Nasdaqs index sjunkit från rekordnoteringen 5 048 till strax över 1 000. – En faktor som spelade in var 2000‑problemet, som höll en stor del av it‑branschen sysselsatt fram till nyårsafton 1999. Sedan var det slut. – Det kraftigt övervärderade America Onlines (numera Aol:s) beslut att köpa dåvarande Time Warner (numera WarnerMedia) den 11 januari 2000 brukar ses som inledningen till kraschen. – I Sverige förknippas dotcombubblan med företag som Boo.com, (se Wikipedia), Icon Medialab se Wikipedia (se Wikipedia), och Framfab (se Wikipedia). – Läs också om the tech winter. – Se också dotcom. – Fler ord på dot, klicka här, fler ord på bubbla, klicka här.
[företag och ekonomi] [it-historia] [ändrad 18 juni 2018]