kopia

  1. – (copy) – avbildning av ett original (förlaga), som kan vara en bild, ett föremål eller information (text och siffror), till exempel ett dator­program. – På svenska skiljer vi mellan kopior och exemplar. Böcker, tidningar och skivor med musik och eller film framställs i si och så många exemplar. Inget av exemplaren är ett original. Kopior, däremot, gör man med kopieringsappa­rater, med hjälp av en dator eller på andra sätt, och det förutsätter ett original. Originalet brukar anses vara av högre kvalitet och / eller mer värdefullt än kopiorna, men när det gäller kopior av digitala förlagor är det oftast ingen skillnad. – Se också kopiera;
  2. – kopia till eller bara kopia, på engelska CC (carbon copy) – i e‑post och affärs­­korrespon­dens: adress­­fält för mot­tagare av kopior eller extra exemplar av med­delandet. De får med­delandet för kännedom. Huvudmottagaren kan se vilka kopiemottagarna är, och om det finns flera mottagare i fältet Kopia kan de också se var­andras namn. Vill man i stället hålla kopiemottagarnas namn hemliga an­vänder man i stället fältet dold kopia eller hemlig kopia, på engelska BCC (blank carbon copy). – Se också reply all och little r. – Den engelska för­­kort­ningen CC för carbon copy är en kvar­leva från skrivmaskin­ernas tid, då kopiorna gjordes med karbon­­papper. – Se också Data­term­gruppen (länk);.

[e-post] [språktips] [ändrad 4 juni 2018]