webbtjänst som hjälper sina besökare att hitta webbsidor med önskad information. – Det finns två huvudtyper: webbindex och webbkataloger:
- – webbindex, till exempel Google, som utgår från de ord som finns på webbsidorna;
- – webbkataloger kategoriserar webbsidorna efter vad de handlar om och kräver därför mänskliga bedömningar (läs också om den semantiska webben).
– Sökningarna på webben görs inte varje gång en besökare gör en sökning, utan sökresultatet hämtas då från sökmotorns index eller katalog. De första sökmotorerna var webbkataloger: webbindex kom något senare. Sökmotorer har tre huvuddelar
- – spindlar som söker igenom så många webbsidor som möjligt på webben och levererar innehållet till sökmotorn för bearbetning. På varje sida de besöker följer spindlarna länkarna på sidan vidare till nya sidor. På det viset når sökmotorn successivt allt större delar av webben;
- – indexet respektive katalogen där informationen har sorterats och kategoriserats i maskinläsbar form med länkar till de webbsidor som informationen har hämtats från. I index finns också algoritmer för rankning av sidorna, alltså för automatiserad bedömning av vilka sidor som användaren är mest intresserad av. Indexen och katalogerna är enorma databaser;
- – användargränssnittet, en webbsida för sökningar och sökresultat.
– Den första stora sökbara förteckningen över webbsidor var katalogen Yahoo, senare kompletterad med indexet Yahoo Search. (Tidigare fanns bland annat Archie†, som indexerade FTP-sidor.) Det första stora webbindexet var Altavista†, numera nerlagt. Klart ledande är numera (2017) Google. Microsoft har en konkurrerande sökmotor, Bing. I Kina finns Baidu. DuckDuckGo samlar inte in någon information om besökarna. En sökmotor som letar efter anslutna datorer, servrar och annan utrustning, inte efter webbsidor, är Shodan. – Läs också om swicki (social sökmotor).
[sökmotorer] [ändrad 3 december 2017]