pekare

– på engelska: pointer:

  1. – pil eller annat tecken på bildskärmen som flyttas med musen (eller med annat styrdon som styrplatta, eller med finger direkt på bildskärmen). Pekarens rörelser på skärmen får inget att hända förrän man väljer en position genom att klicka på en musknapp. (Undantag: se överdragning.) – Se också hand­pekare. – Jämför med markör och insättningspunkt;
  2. – i programmering: adressen till lagrade data i stället för dessa data. Pekare används för att göra programkoden mer kompakt och framför allt flexibel: man kan ju vid behov byta ut informationen men behålla pekaren, vilket innebär att man slipper ändra i programkoden. En pekare kan hänvisa till enkla sifferuppgifter eller ord, till programkod (sub­rutiner) eller till hela filer. Pekare är en datatyp som används i programmering. Andra typer av adresser, till exempel en webbadress (URL) som användaren kan klicka på, är alltså normalt inte pekare. – Se också nullpekare och referens.

[grafiskt användargränssnitt] [programmering] [ändrad 2 oktober 2019]